Articole

Dileme ale cititorului: e-reader sau hârtie

Dacă majoritatea timpului liber ți-l petreci citind ti-ai pus măcar o dată întrebarea dacă ar trebui sau nu să cumperi un e-reader. E o dilemă legitimă pentru cititorii în serie. Te ridici din fotoliul tău preferat ca să cumperi o carte sau dai un click și îți ajunge pe device? Dar să merită să dai orele petrecute în librării după cărți pe confort? Părerile sunt împărțite.

kindle

Eu am un e-reader, Baby, de vreo 3-4 ani. L-am cumpărat atunci când am ajuns la Dansul Dragonilor (da, citeam seria Cântec de Gheață și Foc) care are peste 1000 de pagini și copertă cartonată, cu alte cuvinte, are aproximativ o tonă. Și atunci m-am gândit serios cum o să port după mine cartea asta într-o geantă care deja o greutate comparabilă cu a mea. Și chiar dacă nu era tocmai necesar să o car după mine, cumva trebuia să o țin deschisă ca să o citesc. Am cumpărat cartea, dat tot atunci am dat comandă de un e-book reader pe care de altfel îl am și acum.

Cred că singurul defect pe care îl are Baby, e-reader-ul meu este lipsa de personalitate. Fiecare carte are propria personalitate, dată de copertă, de font-uri, antetul paginilor, mirosul cărții noi, iar un e-reader te privează de toate aceste mici plăceri care îți creează o experiență unică cu fiecare carte citită.

Pe de altă parte, un e-reader are și foarte multe avantaje. În primul rând e mic și poate stoca foarte multe cărți. Tehnologia a ajuns atât de departe încât poți să îl porți chiar într-o geantă mini fără nicio problemă. De asemenea, atunci când citești cărți cu foarte multe pagini nu îți obosesc mâinile. Iar atunci când pleci în vacanță bagajul nu mai are câteva zeci de kilograme din cauza cărților. În plus, poți trece de la o carte la alta fără să depui foarte mare efort pentru că deja le ai stocate în device.

Un alt avantaj major este accesibilitatea. Este adevărat că magazinele online de cărți sunt destul de prompte cu livrările. Însă dacă ai chef să citești o anumită carte la 2 dimineața, speranțele tale se cam duc. E-book-urile pe de alt parte, ajung instant, indiferent de oră.

Un alt element, de multe ori omis de comentarii, este prețul cărților electronice, care evident sunt mai ieftine decât cele paperback. E logic, prețul hârtiei este scos din ecuație.

Însă mai există un motiv pentru care se merită să investești într-un e-reader, iar cu asta cred că mulți dintre voi rezonați. În România vin foarte greu cărțile. Fie că vorbim despre comenzile care vin afară fie că vorbim despre traducerile lor. Însă eu aș vrea să abordez a doua problemă. Editurile traduc numai o parte dintr-o serie și cu restul te lasă în aer. Mi s-a întâmplat asta cu Malazan Book of the Fallen, cu Wheel of Time și nenumărate serii urban fantasy. De exemplu la Malazan au tradus primele 3 volume și nu se mai aude nimic de restul, la Wheel of Time primele 6 iar restul a trebuit să le comand în engleză. Ca să nu mai vorbesc de momentul în care goodreads îți spune că un anume autor a publicat a șasea carte dintr-o serie și la noi abia apare a doua.

carte-vs-e-reader

De faptul că pot comanda cărți oricând și ajung instant la mine m-am bucurat cel mai mult de când îl am pe Baby. Asta nu înseamnă că am renunțat la cărțile de hârtie. Nuuuu! În continuare o dată la 6 luni trimit la țară cărțile pe care le-am citit ca să fac loc altora noi în bibliotecă. Pur și simplu am învățat să alternez cărțile cu e-book-urile.

De fapt, experiența personală mi-a arătat că prea iubitele cărți clasice din hârtie nu vor dispărea niciodată. Da, poate nu se mai publică la fel de multe, dar nici nu vom mai avea cimitire de cărți necumpărate. De asemenea, nici nu vor mai fi date uitării odată ce nu le mai poți găsi în formă fizică pe piață. Dar întotdeauna o carte fizică îți va oferi acea experiență unică pe care un device nu o va face.

Nu pot să spun că aș renunța la e-reader, pe de altă parte, nici fără cărțile paperback nu cred că aș avea o viață foarte colorată.

2 gânduri despre „Dileme ale cititorului: e-reader sau hârtie

  1. Si eu am o tableta de pe care citesc ce carti electronice am mai descarcat, dar tot cartile in format fizic le prefer atunci cand sunt acasa sau cand merg undeva sa ma relaxez.

    Recunosc, o tableta sau un e-reader stocheaza mult mai multe carti decat o biblioteca si ti le afiseaza pe toate oricand, fara a trebui sa cari ceva dupa tine.

    Cred ca ai dreptate. A invata sa alternezi asa ceva este, cred, necesar in ziua de azi!

    🙂

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

