carti

Sub aceeaşi stea


„(…) m-am îndrăgostit în felul în care adormi: lent, apoi, deodată, brusc.”

Sub aceeași stea” este un roman tragic. Știam asta când m-am apucat să îl citesc. De fapt știam că este o poveste de dragoste între doi adolescenți bolnavi de cancer. Știm că mă va face să plâng. M-am apucat să-l citesc pentru că PR-ul mă făcuse curioasă. Cum transpune în cuvinte John Green, tip pe care îl știam de pe youtube, de pe canalul vlogbrothers (canal dedicat tocilarilor), explozia întâlnirii și apoi artificiile relației dintre Hazel și Augustus.

sub aceeasi stea

Hazel Grace este bolnavă de cancer pulmonar. Îi plac reality show-urile și să citească. Cartea ei preferată este „O durere supremă” care se termină în mijlocul unei fraze.  Augustus Waters (Gus) a avut cancer. Acum este  „cancer-free”, mai puțin un picior care l-a pierdut în lupta cu inamicul său celular. Îi plac jocurile, cărțile și filmele. Cei doi se cunosc la o întâlnire a supraviețuitorilor cancerului și a celor bolnavi de cancer. Hazel îi aduce aminte de Natalie Portman din V for Vendetta lui Gus. Așa se cunosc, așa se împrietenesc și apoi datorită acestui film și evident, cancerului, se îndrăgostesc. Fac schimb de cărți, discută, ies pe picnic, pleacă în Olanda să îl găsească pe autorul cărții preferate a lui Hazel.

 

De fapt povestea e simplă: fata cunoaște un băiat, fata și băiatul se plac, fata și băiatul trăiesc până la adânci bătrâneți cu câteva complicații pe parcurs. Ei bine, atunci când știi că unul dintre personaje are o boală terminală, care va fi finalitatea?

 

Spuneam că am fost marcată de „Sub aceeași stea”. Da, m-a impresionat povestea. Am plâns. Dar nu pot să spun că am fost tristă. S-a terminat bine, a lăsat în urmă speranță. Dar ce m-a mișcat cu adevărat a fost atitudinea față de viață a celor două personaje care au conștientizat că finalul lor este anunțat mai devreme decât al celorlalți.

 

„Unele infinități sunt mai mari decât altele”. Așa că personajele decid să trăiască responsabil (de exemplu Gus ține o țigară în gură dar nu o aprinde pentru a-și arăta superioritatea față de viciu) dar frumos și îmbelșugat. Nu uită nicio clipă de handicapul lor, râd de el, îl îmbrățișează, nu se plâng  „Oamenii câteodată stăpânesc al lor destin; vina, Brutus, nu-i în astre că noi suntem sclavi, ci-n noi” (Iulius Caesar, actul 1, scena 2,William Shakespeare). Cancerul între ei este un liant, primul subiect de discuție.

 

Este una dintre cărțile care m-a lăsat gândindu-mă la ce aș lăsa eu în urmă dacă aș muri astăzi. Dacă mi-am trăit acea poveste de dragoste din basme, dacă mi-am petrecut îndeajuns de mult timp cu cei dragi, dacă viața mea de acum merită să fie povestită măcar la un pahar de bere în plus. Și dacă aș fi în stare să conștientizez că pot muri mâine, dacă mi-aș putea îmbrățișa finalitatea cu o oarecare relaxare.

okay

John Green face un lucru frumos. Aduce în prim plan adolescenții bolnavi de cancer care încearcă cu disperare să aibe o viață normală. Isaac, personajul despre care nu am vorbit, prietenul lui Gus, cel care l-a dus la întâlnirea bolnavilor de cancer, rămâne orb din cauza unei forme de cancer. Dar pe lângă problema lui medicală este și cea a întreținerii legăturii cu oameni sănătoși, cum ar fi fata cu care el are o relație până când rămâne orb. Ea îl părăsește pentru că nu vrea să împărtășească drama.

 

Cu 15.000 de copii și adolescenți diagnosticați cu cancer în Europa zilnic, poveștile despre bătăliile cu această boală sunt binevenite. Ar trebui să învățăm cu toții cum să susținem bolnavii de cancer și să le înțelegem dorințele și comportamentul. Asta ne oferă „Sub aceeași stea”, o privire în viața celor care suferă de această boală necruțătoare, neromanticizată. Nimeni nu se vindecă, nu se găsește inexplicabil un leac, părinții suferă alături de acești copii și se bucură de cele mai mici plăceri alături de ei, conștienți fiind că aceste clipe sunt limitate, prietenii sunt condiționați de starea acestora, viața lor se termină mai repede decât a celorlalți.

 

Sub aceeași stea” poate fi găsită pe elefant.ro, costă 21,45 de lei și are 312 pagini.

 

Lasă un răspuns

